Beşeri Beceriler

İnsan girdiği her ortamda, farklı kişilerle değişik boyutlarda beşeri ilişki kurar bu ilişkilerin başarılı olması günlük hayatımızı da, iş hayatımızı da etkiler. İyi bir ilişkinin bazı püf noktaları vardır, insanların ihtiyaçlarını algılamak ve tahmin etmek bizi daha çabuk çözüme götürür. Çözüm bazen bir dost kazandırır bazen bir sorunu çözer bazen da para kazandırır. Bizim sektörümüzde iyi beşeri ilişki kurmak hem para kazandırır hem de çevre ve dost kazandırır.

1.DOĞRU BAKMAK: İlk karşılaşmalarda iletişim birbirine yaklaşmadan yeterli uzaklık varken bakma ve bakışma ile temellenir. Yani daha el sıkışmadan iletişim başlar bir yere giriş veya giren birine doğru bakmak çok önemlidir. Mesela bakışlarınızla bir insana ‘’hoş geldin’’ veya ‘’seni sevmedim’’ diyebilirsiniz. İnsan bedeni tam anlamıyla bir yaradılış mucizesidir. Bu yüzden kalbinizden geçen gözlerinize dolayısıyla bakışlarınıza yansır. Bir insanın eğitim ve kültür düzeyinin hiç ama hiç önemi yoktur mutlaka karşıdaki bakıştan bir anlam ve yorum çıkarır. Eminim ki bir ressam sadece göz ve kaşları çizerek 20 farklı anlam resmedebilir. Yani vücudun diğer kısımları olmasa insan sadece göz ve kaştan ibaret olsa bile bir şeyler konuşabilir. Gözleri görmeyen birine bakmak bizi bu sebepten dolayı ürkütür veya güneş gözlüklü biriyle konuşmak bizi huzursuz eder.
Doğru bakmak için girdiğiniz yeni bir ortamda herkesi girer girmez görmeniz gerekir, nerede ne olduğunun farkında olmanız gerekir. Bunun dikkat yeteneği olduğunu sanmak bence yanlıştır. Bu tamamiyle doğru bakmak ve kısa süreli belleğe kaydetmektir. Diyelim ki bir okula girdiniz kapıda karşılaştığınız güvenlik görevlisinden çaycısına kadar bakarsınız ama onları görüp görmediğiniz onlar anlar o yüzden doğru bakmanız gerekir bakışlarınızla selam verebilir veya birine nasılsın diyebilirsiniz. Doğru bakış o insanların size karışmamasını, güvenmesini sağlar eğer yanlış bakarsanız sizin üstünüze gelir veya size güvenmezler. O yüzden gittiğiniz bir yerde ilgili kişiyi bulmadan önce çevreye odaklanın ve doğru kişilere doğru bakışlarla bakın bu ilk güveni verecektir.
Eğer siz oturan kişi iseniz kuruma gelen birine öyle bir bakın ki sizin ona yardımcı olacağınızı ve bunu isteyerek yapacağınızı anlasın. Unutmayın bakışla ben sana istemeden, görev icabı yardımcı olacağım mesajını da çok rahat verebilirsiniz.
İyi bir danışman doğru bakar ve ilk mesajın önemini bilir çünkü doğru ilişkiler bakışla başlar, iyi ilişki de kayıt veya satışa dönüşür. Eğer başarı hedefliyorsanız ve başarıya aşıksanız unutmayın ki başarının başlama yeri doğru bakıştır.

2.DOĞRU GÜLÜMSEMEK: Doğru bir bakışı doğru bir gülümsemeyle süslemek ne büyük ve akıllıca bir başlangıçtır ki karşınızdakinin size hayır deme şansını azaltır. Doğru gülümseme dokunmadan tenin sıcaklığını ve kalbin dürüstlüğünü gösterir karşıdakine.
Doğru gülümsemek derken sahte sırıtmayı kastediyorum , yapmayın, sahte gülümseme en hızlı anlaşılan şeydir. Eğer gülümsemeniz sahte olacaksa işgal ettiğiniz koltuğu boşaltın. Çalıştığınız kurum doğru gülümseyen birini mutlaka bulacaktır. Tüm müşteriler doğal olan ve doğal görünen kişilerle konuşmak ve iş yapmak isterler.Konuştuğunuz kişi sizin özel sorunlarınızla ilgilenmez konuşmanız sırasında onunla olmanızı ve bunu hissettirmenizi ister.

3.DÜRÜST OLMAK: Karşınızdaki müşteri veya veli veya öğrenci her durumda sizin dürüst olduğunuzu veya olmadığınızı anlayacak, o yüzden boşuna kendinizi kasmayın rahat olun ve içinizden geçenleri doğru haliyle aktarın. Bir müşteri her zaman iyi konuşan bir danışman istemez, yeri geldiği zaman bu olmaz veya hayır deyin bu sizin satış yapmaya çalışmadığınızı müşterinin çıkarlarını ilk sıraya koyduğunuzu gösterir . Müşteriler her zaman parayı dürüst olduğunu düşündüğü danışmana vermeyi tercih eder, isteyeceğiniz rakamın çok fazla önemi olmaz. Dürüst olmanın değeri müşterinin gözünde limitsizdir. Akıllı bir danışman bilgi verirken dürüst olur ki başarısı artsın. Unutmayın sizde müşteri oluyorsunuz hayatınızın bazı dönemlerinde ve sizde daha parayı daha dürüst olana verirsiniz.

4.TEŞEKKÜR ETMEK: Türk insanın bilinen belirgin özelliklerinden biridir ‘’kötü şeyleri yüksek sesle, güzel şeyleri alçak sesle söylemek’’ küfür ederken ‘salaksın’ derken bağırır bir tonla söylenir. Ama özür dilerim derken veya teşekkür ederken hele seni seviyorum derken sesimiz duyulmayacak kadar kısılır ne yapalım Türk alışkanlığı. Bence artık bir şeyler yapalım insanların gözüne baka baka yüksek sesle başarılarını övelim veya onlara ihtiyacımız olduğunu rahatça söyleyelim ne olacak ki…Ne olacağını biliyorum iyi olacak ve size insanlar deli gibi bakacak olsun yapın. Teşekkür edin özür dileyin beni affet deyin. Size kendinizi daha fazla insan hissettirecektir.
Veliniz geldiği zaman geldiği için randevunuza sadık kaldığı için veya giderken kaydı yaptığı için teşekkür edin hiçbir şey kaybetmediğinizi göreceksiniz. İş arkadaşınıza teşekkür edin, amirinize edin müşterinize edin, Allahınıza edin. Minnet belirtmek karşıdakinin savunma mekanizmasını zayıflatır ve size yaklaştırır, başarıyı arttırır.

5.KÜLTÜREL KURALLARA UYMAK: Türk kültürü o kadar dolu ki kitap yazsanız kuralları anlatan kalın bir kitap olur. Bir gün bir velime size ne ikram edelim dedim o da bana birşey istemem dedi hemen kaşlarımı çattım ve olmaz, dedim bizde öyle birşey yok ikram yoksa görüşmede yok. Gülümsemesiyle bana sen ne akıllı adamsın dedi resmen, bu örnekten anlaşılacağı gibi Türk adetleri insanları birbirine yaklaştırır ve samimiyeti arttırır.
Büyüklere saygı ; tekneloji ve tarih ne kadar değişirse değişsin bizim kültürel özelliklerimiz az değişecek.Bu yüzden görüşmelerinizde bu özellikleri kullanın işinizi kolaylaştırır başarıyı arttırır.

6.ÖZETLEMEK ve SONUÇLANDIRMAK: Görüşmenin başlaması, gelişmesi ,konunun aktarılması özel bir beceri ister bu kesin.Bunun yanında finale yakın konuyu toparlamak ve velinin dikkatini doğru kısma odaklamak önemlidir.Bütün görüşme boyunca veliyi genel konudan ve amaçtan uzaklaştırmamak gerekir.Sunduğunuz ürünün veya hizmetin görüşme boyunca odak nokta olmasını sağlayın,çok uzun süren görüşmeler odaklanmayı azaltırken çok kısa görüşmelerde odaklanmayı engeller.
Görüşme boyunca veli ana konuyu içinden geçirmeli sonuna yaklaştığınızda veli daha çabuk karar verebilir ve sizi düşünme süresi isteyerek yormaz.
Çoğu danışman sonuca doğru gelemez ve kaydı yapamaz. Sonuç kısmında kararlı olup müşterinin iyi veya kötü bir karara varmasını sağlamak en doğrusudur. Velinin olumsuz karara varması da olumlu karara varması kadar olumludur.